donderdag 25 juli 2013

Baa Ram Ewe


Gisteren waande ik mij even in zo'n idyllisch schilderij van Anton Mauve: schaapskudde, groen, herder met hond. Dat zie je toch niet vaak in mijn omgeving.

De herder vertelde me enthousiast over deze natuurvriendelijke manier van grasmaaien, ecologisch groenbeheer genaamd. Het Hoogheemraadschap heeft zijn schapen ingehuurd om het terrein nabij de Katwijkse duinen eens goed te snoeien. Dat doen ze keurig want bepaalde bloemen en planten laten ze staan en dat komt goed uit omdat dit terrein een staatsnatuurmonument is.


De kudde komt een paar keer per jaar langs. Nog niet zo lang geleden liepen hier permanent schapen en paarden, maar dat werd onmogelijk gemaakt door onopgevoede honden (en mensen). Ik herinner me een schaap dat door een hond het water in gejaagd was, daar is toen nog iemand achteraan gesprongen. Gelukkig liep het goed af.

De kudde van herder Elzo Hoexem bestaat uit 250 schapen en je kunt ze overal in de regio tegenkomen. Ze trekken van plek naar plek, vaak dwars door de bebouwde kom. Een mooi plaatje.

Dit schaap is onder behandeling in verband met hondenbeten.