maandag 29 mei 2017

Voorjaarsboekenlijst (aanvulling)


Dankzij een mooie boekenbon van een gulle geefster (mijn onvolprezen schoonmoeder) kan ik mijn lijstje voorjaarsboeken nog wat aanvullen met drie boeken waar ik extra naar uitkijk.

Allereerst de dubbelbiografie Dietrich & Riefenstahl van Karin Wieland, met als ondertitel Twee vrouwenlevens in Hollywood en Berlijn, maar wellicht mooier is de Duitse ondertitel: Der Traum von der neuen Frau. Dit dikke boek (736 blz.) staat al sinds 2013 op mijn lijst, maar vond ik met vijftig euro steeds te prijzig. Nu kun je het scoren voor slechts €15 bij Bol, ik zou zeggen: doen! Marlene Dietrich en Leni Riefenstahl dus, twee generatiegenoten in het interbellum van de vorige eeuw, twee verleidelijke vrouwen die elkaar verachtten. En Hitler was dol op beiden. Lees hier de mooie recensie van de Volkskrant uit 2013.

Mijn tweede boek behandelt dezelfde, zeer interessante periode in Duitsland. In Het verhaal van een Duitser analyseert historicus Sebastian Haffner (1907-1999) de Duitse samenleving van zijn jeugd: de Eerste Wereldoorlog, de grote inflatie, de ontreddering en de opkomst van de nazi's. Alle boeken van Haffner die ik tot nu toe gelezen heb waren goed tot zeer goed, en ook van deze titel stel ik mij veel voor.

Het laatste boek is van een heel andere orde. In Honkvast; Van oude huizen, de mensen die blijven interviewt journaliste Steffie van den Oord (1970) vijftien (hoog-)bejaarden over hun leven en de plek waar ze wonen. Het boek is vrij recent verschenen in 2017. Eerder las ik van deze schrijfster Eeuwelingen, waarin zij 22 honderdjarigen interviewt over hun leven in de 20e eeuw. Ook een aanrader.