zaterdag 8 april 2017

Voorjaarsboekenlijst


Nu ik kan beschikken over twee extra boekenkasten, leek het me een goed idee om alle ongelezen boeken uit de kasten te plukken en bij elkaar te zetten. Dat zijn er meer dan ik dacht, een paar plankjes vol zelfs. Ik heb veel zin om dat allemaal alsnog te lezen, en intussen zelfs al een deukje in deze leesschuld geslagen. Maar er komen ook nog steeds boeken bij. Ik lees niet volgens een of andere planning, maar bekijk per keer waar ik het meest zin in heb. Het is wel zo dat ik me op sommige boeken meer verheug dan op andere en dit stapeltje wil ik dus graag in ieder geval dit voorjaar nog met voorrang lezen.


Caesarion van Tommy Wieringa is van 2009, maar heb ik vorige week gekocht (gesigneerd en wel). Volgens de flaptekst gaat het over een jongeman die met zijn moeder op een eroderende klif in Oost-Engeland woont. "Een geschiedenis over schoonheid en verval, over de knellende band tussen moeder en kind". Ach ja, Tommy Wieringa en moeders.

Caesarion kocht ik, en omdat het boekenweek was kreeg ik daar een Makkelijk leven bij. Ik ben geen overdreven fan van Herman Koch, maar zo'n dun (en actueel) boekje is altijd leuk als tussendoortje.


Op dit moment staat Konstantin Paustovski weer volop in de belangstelling met zijn autobiografische werken, en waarschijnlijk daarom kwam De romantici ook weer bovendrijven. Deze roman verscheen voor het eerst in Rusland in 1935 en gaat over een groep studievrienden die rebelleren tegen de beklemmende bureaucratie van het tsaristisch Rusland. Ze schuimen de kust van de Zwarte Zee af, er is een liefdesaffaire en het front van de Eerste Wereldoorlog. En dat allemaal voor slechts 15 euro bij Van Oorschot.

John Berger (1926-2017) ken ik tot nu toe alleen van zijn prachtige trilogie Into Their Labours, daar wil ik snel verandering in brengen met de roman Here is where we meet uit 2005. Berger maakt daarin een rondgang langs dierbare overledenen, die hem ooit maakten tot wie hij was.


Het uur van de ster (1977) is een niet al te dik boekje met een (naar het schijnt) complex verhaal, geschreven door Clarice Lispector (1920-1977). Ik moet toegeven dat ik vooral getriggerd werd door de foto van deze Braziliaanse auteur op de achterflap, dat lijkt me een sterke persoonlijkheid. Lispector wordt vaak vergeleken met Virginia Woolf.


De laatste twee boeken had ik voor de zomer gedacht, vraag me niet waarom.

In De vlucht van de havik (1951) "beschrijft T.H. White zijn poging een jonge havik af te richten; een dagelijks weerkerend gevecht, waarbij hij het dier slechts schijnbaar onderwerpt." Van T.H White las ik eerder The Once and Future King en The Book of Merlyn.

Van bioloog Colin Tudge verscheen in 2005 Het verborgen leven van bomen; levensloop, functie en betekenis. Hij beschrijft hierin hoe bomen leven, groeien en zich voortplanten, maar ook hoe zij onderling communiceren, samenwerken of strijd leveren. Deze kennis lijkt mij dan weer een uitstekende basis als ik eventueel later nog aan het nieuwe boek van Annie Proulx, Schorshuiden, zou willen beginnen. Toch nog een beetje planning dus.