donderdag 9 maart 2017

Samen voor ons eigen


In de VPRO gids van 18 april 1981 zat deze leuke verkiezingsposter van De Tegenpartij gevouwen, geen gezeik iedereen rijk! Ik woonde nog thuis en kocht de gids altijd los, dat was nog een hele toer in ons dorp, er was maar één verkooppunt in de wijde omgeving. Mijn ouders hadden niets met de VPRO en keken met lede ogen toe toen ik het affiche ook daadwerkelijk op mijn raam plakte, nogal een opvaller bij ons in de straat. Op 'de tegenkant' kun je nog zien waar het plakband zat.

De Tegenpartij was een satirisch initiatief van het duo Van Kooten en De Bie, waar ik toen een enorme liefhebber van was (en nog steeds). Wie kent ze nog? Mijn jonge collega's in ieder geval niet. Ik moet altijd uitleggen: Kees is de vader van Kasper en Kim. De Tegenpartij was erg grappig, toen. Ik had nooit kunnen denken dat dit gedrag en taalgebruik ooit normaal zouden worden in de Tweede Kamer.

Hoewel ons verstedelijkte 'dorp' inmiddels 65.000 inwoners telt, is de VPRO gids nog steeds maar op één plek te verkrijgen.