woensdag 1 maart 2017

De platen van Paul Verhoeven


Dit weekend helaas geen Oscar (beste actrice) voor de film Elle van regisseur Paul Verhoeven, maar eerder al werd er een Golden Globe en een César gescoord met deze productie. Niet gek.

Voor mij persoonlijk had Verhoeven (1938) al veel eerder Eeuwige Roem gescoord, namelijk rond 1970 met zijn televisieserie Floris. De avonturen van deze ridderheld, gespeeld door Rutger Hauer, waren voor ons, prille scholiertjes, een absolute topper. Elke maandag werd de aflevering van de dag ervoor uitvoerig door ons geanalyseerd op het schoolplein.

Toen in 1973 Turks Fruit werd uitgebracht (ook al met Rutger Hauer, maar dan anders) en een paar ondernemende jongens uit mijn klas (vér onder de vereiste filmkeuringsleeftijd) in de bioscoop waren doorgedrongen, deden zij daarvan geschokt verslag: Floris in z'n blote kont!

Na 1985 is Verhoeven naar Hollywood vertrokken en werd hij wereldberoemd met films als Robocop en Basic Instinct. Maar voor die tijd woonde hij hier 'in de buurt', in Oegstgeest, misschien was hij daar blijven plakken na zijn studietijd in Leiden.

In 1979, ik zat toen in Leiden op school, zei klasgenoot F. me terloops dat hij die avond weer eens op de kinderen van Paul Verhoeven zou passen, een baantje dat hij van zijn oudere broer had overgenomen. Dat leek me helemaal niks, ook al was het honderd keer bij zo'n bekende Nederlander thuis, tot F. vertelde dat Verhoeven een enorme platencollectie had staan en dat hij daar altijd vrij uit mocht draaien wat hij wilde. Toen was ik toch nog jaloers.

Tegenwoordig schijnt Paul Verhoeven weer in Nederland te wonen, in Den Haag.