donderdag 5 februari 2015

Paul Loomans: Ik heb de tijd; Een handleiding in Tijdsurfen


Bijna een jaar geleden las ik Ik heb de tijd; Een handleiding in Tijdsurfen van Paul Loomans. De leuke vormgeving van het boek en de prettige titel hadden sterk mijn aandacht getrokken. Tijdsurfen, dat willen we toch allemaal?

Loomans is een zenmonnik, maar staat midden in het leven, drukbezet en met een gezin. Zijn eigen stressgevoeligheid was min of meer de aanleiding om een methode te ontwikkelen om relaxed en toch doelmatig met Tijd om te gaan. De aanpak is nogal radicaal: doe al je agenda's, briefjes en to do lijstjes weg en kies voortaan je klusjes 'intuïtief'.  

Dat is nogal wat, zeker voor een control freak als ik. Met mijn volgeschreven agenda en vele memo's probeerde ik grip op de zaken te krijgen en 'toeval uit te sluiten'. Een illusie natuurlijk en uiteindelijk gaven al die notities en lijstjes alleen maar nog meer stress en (tijd)druk. Ik besloot in het diepe te springen en de sympathieke methode van Loomans toe te gaan passen.

Zijn zeven aanwijzingen zijn nuttig, logisch en praktisch. Het is de onderlinge samenhang van alle zeven tegelijk, de combinatie die het hem doet. En hoewel de invloed van zen (als feitelijke bron van Loomans inzichten) wel merkbaar is, is dit geen ingewikkeld boek over zen. Het is ook niet het zoveelste stappenplannenzelfhulpboek.

Toch is het mij uiteindelijk niet gelukt om vol te houden. Een van de 'subtips', een agenda aanhouden om je afspraken te noteren en een lijstje met geheugensteuntjes (bij wijze van checklist achteraf) werd mijn valkuil. Ongemerkt werd dat vanzelf weer een lange to do list. 

Vorige week kwam de herkansing in de vorm van een workshopachtige lezing over Tijdsurfen door Paul Loomans himself, georganiseerd door de bibliotheek. Een inspirerende avond met veel leuke interactie met het publiek. Loomans bleek een vriendelijke, rustige man van wie je onmiddellijk van alles aanneemt. Erg leuk om hem de methode zelf te horen uiteenzetten en toelichten. Dat hij in een vorig leven acteur en regisseur is geweest hielp natuurlijk ook mee. 

Ik heb de tijd was winnaar van Het beste spirituele boek van 2013.
Loomans werkt nu aan een boek over emoties, zijn website vind je hier.