dinsdag 1 april 2014

De dans ontsprongen



Deze borden uit de Eerste Wereldoorlog zag ik laatst in een vitrine van Museum het Valkhof in Nijmegen.

Hoewel Nederland in deze oorlog neutraal was, zijn ook in ons land veel objecten te vinden die op de een of andere manier gerelateerd zijn aan de jaren 1914-1918. Het WO I-museum (in oprichting) maakte vorige week een soort inventarisatie. In de krant las ik dat er tientallen mensen langskwamen met allerlei gebruiksvoorwerpen en militaria uit die tijd. Zo was er ook iemand met "de mobilisatiekist van opa". Dat vond ik leuk, want bij mij op zolder staat het exemplaar van mijn opa, met daarop in sierlijke letters zijn regiment, bataljon en compagnie. En natuurlijk zijn naam, die ook de mijne is.

Het Nederlandse leger mobiliseerde in juli 1914 en velen zullen waarschijnlijk niet bepaald blij zijn geweest met hun oproep. Mijn opa was dat juist wel. Hij was namelijk visser, en hoewel het op zee erg gevaarlijk was geworden door losgeslagen Duitse en Engelse mijnen, werd er vanwege de economische noodzaak gewoon doorgevist. De prijs hiervoor was hoog: 175 Nederlandse vissersschepen gingen verloren en 862 vissers zijn omgekomen. Zo kon je dus als (jonge)man in een neutraal land toch nog oorlogsslachtoffer worden.