woensdag 5 maart 2014

Lenin en papirosa


Op zoek naar het speldje van Misha, kwam ik ook nog deze exemplaren met een afbeelding van Lenin tegen. Voor een paar kopeken kon je ze destijds, 1981, kopen bij elke straatkiosk in Moskou. Misschien was het een verzamelobject, hoewel ik ook Russen heb gezien die er daadwerkelijk een op hun revers droegen. De Romeinse datering XXVI duidt op het 26e partijcongres van de communistische partij dat juist die dagen gehouden werd.

De typisch Russische sigaretten papirosa, die ik tegelijkertijd bij dezelfde kiosk kocht, zijn helaas reeds lang vergaan. Net als de meeste zware rokers ervan, vrees ik, want dit waren zo ongeveer de sterkste sigaretten ooit. Ze bestonden uit een lang en hol kartonnen kokertje met aan het einde wat eigenaardige tabak in vloeipapier.

De totale aankopen werden vervolgens opgeteld met behulp van een rammelend telraam. Razendsnel en met kralen in verschillende kleuren. Ik was scholier, ik vond het allemaal geweldig.