vrijdag 2 november 2012

Improvisatie


In september dit jaar kwam er weer een cd van Ben Folds uit. Ik moet bekennen dat ik het werk van deze Amerikaanse zanger niet op de voet volg. Maar het gaat hier om een nogal opmerkelijk en grappig persoon en ik vraag me altijd af wat hij nu weer voor origineels verzonnen heeft. Z'n songteksten zijn vaak humoristisch en sarcastisch, er gebeuren regelmatig rare dingen tijdens zijn concerten, hij neemt z'n fans in de maling en haalt vreemde  grappen uit. Kortom een interessante figuur.

Het allerleukst vind ik nog de video uit 2010 waarin hij nota bene tijdens een concert liedjes improviseert bij de mensen die hij op dat moment ziet verschijnen op Chatroulette. Hij doet dit in de stijl van "Merton", een mysterieus YouTube fenomeen, waarvan velen denken dat het Folds zelf is. Let vooral op de reacties van de argeloze deelnemers aan Chatroulette die ineens geconfronteerd worden met een concertzaal vol joelend publiek. Als ze op het grote scherm verschijnen worden ze ook nog eens toegezongen door Ben Folds.