zaterdag 4 augustus 2012

Snorvliegen


"Powered Paragliding", kent u die uitdrukking? Of "snorvliegen" wellicht? Het gaat hier om parachutezweven met een hulpmotor. In het kustgebied en soms ook wat meer landinwaarts is dat in de zomermaanden volop waar te nemen. Hoewel wat luidruchtig soms, vind ik het op een bepaalde manier altijd wel amusant. Ik waan me dan in het begin van de vorige eeuw, kijkend naar de waaghalzende luchtvaartpioniers in hun vliegende kratten, of zoiets. Magnificent Men in their Flying Machines. U kent dat wel. 

Dichter bij het strand vind je de paragliders en de gewone deltavliegers, de niet luidruchtige variant zeg maar. Dat is logisch, die moeten bij het opstijgen gebruik maken van de combinatie duinen, wind en luchtstroming. En dat heet dan weer "soaren". Dat soaren was eigenlijk nauwelijks bij wet geregeld.  

En nu komt het. Aangezien deltavliegers en paragliders luchtvaartuigen zijn, en zij dus eigenlijk  alleen maar vanaf een luchthaven mogen opstijgen, heeft de overheid op 1 augustus de hele Nederlandse kust tot vliegveld aangewezen. Dit is geen grap. De hele kuststrook is nu een enorme burgerluchthaven. Het strand is nu de langste startbaan ter wereld. Luchthavens moeten aan allerlei eisen en regels moeten voldoen. Ik vraag me af hoe men dat in de praktijk gaat uitvoeren.